Op 15 juli schreef ik al een stukje over ons aandeel in het vermarkten van voedingsmiddelen, waarbij we ons waarschijnlijk helemaal niet realiseren dat we een aandeel hebben.
Ga je een stap verder en kijk je naar hoe de stroom voedingsmiddelen van grond tot mond loopt dan is daar weer een verrassende ontdekking te doen. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL via @leefomgeving) heeft daar een mooie grafische weergave van gemaakt.
Ga je een stap verder en kijk je naar hoe de stroom voedingsmiddelen van grond tot mond loopt dan is daar weer een verrassende ontdekking te doen. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL via @leefomgeving) heeft daar een mooie grafische weergave van gemaakt.
Hieruit blijkt wel hoe groot de macht van de enkele inkoper is, die tussen al die producenten aan de ene kant en al die consumenten aan de andere kant staat. Het heel dunne lijntje tussen de boer en klant die zelf in een boerderij winkel of via een initiatief als @kleingemaakt koopt krijgt gelukkig wel steeds meer gewicht. Op het totaal stelt het misschien niet zo veel voor, maar elk beetje helpt.
Overigens is dit het geval bij alle voedingsmiddelen, vers en bewerkt.
Als je op een nog grotere schaal naar de markt voor bewerkt voedsel kijkt zie je ook wereldwijd een concentratie van macht bij slechts 10 bedrijven die onder hun holdings een zee van merken voeren. Vele maken dezelfde producten, elk onder een eigen naam.
Overigens is dit het geval bij alle voedingsmiddelen, vers en bewerkt.
Als je op een nog grotere schaal naar de markt voor bewerkt voedsel kijkt zie je ook wereldwijd een concentratie van macht bij slechts 10 bedrijven die onder hun holdings een zee van merken voeren. Vele maken dezelfde producten, elk onder een eigen naam.
En wij maar denken dat we wat te kiezen hebben...
Ja, dat hebben we! Als we voor zo onbewerkt mogelijk kiezen en zo vroeg mogelijk in de keten. Weet wat je koopt, bepaal zelf waar je het koopt en leer de verkoper kennen, dan verklein je de macht van de tussenhandel en gaat het weer over echt eten.
Ja, dat hebben we! Als we voor zo onbewerkt mogelijk kiezen en zo vroeg mogelijk in de keten. Weet wat je koopt, bepaal zelf waar je het koopt en leer de verkoper kennen, dan verklein je de macht van de tussenhandel en gaat het weer over echt eten.